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Maxim Kantor’s « The Last Judgment »
17 July 2019

Interdividuality and Reflective Justice

Dr. Harald Wydra (University of Cambridge)

My reading of Maxim Kantor’s The Last Judgment is interested in the connectivity of humans. In spite of some degree of individual autonomy, nobody sins alone, and nobody is saved alone. We penetrate each other with our desires and beliefs, making human existence interdependent or “interdividual”. Kantor’s The Last Judgment may evoke isolation, even purgatory on earth. But our interdividuality also contains possibilities of conversion and reconciliation, which I briefly elaborate in three steps. First, we may not know what we desire but we usually desire what those closely related to us – our models – desire. The others make us and so our judgments reflect theirs. Second, self-reflection keeps open the doors for conversion. We are capable to detach ourselves from external phenomena and achieve a more genuine degree of historical and moral positioning of our lives. Third, natality harbors new beginnings. New generations are linked to the past but not bound to repeat it, opening possibilities for new meanings.

Interdividualité et justice réflexive

Ma lecture du Jugement dernier de Maxim Kantor s’intéresse à l’interdépendance des êtres humains. Malgré un certain degré d’autonomie individuelle, personne ne pèche seul et personne n’est sauvé seul. Nous nous pénétrons mutuellement avec nos désirs et nos croyances, rendant l’existence humaine interdépendante ou « interdividuelle». Le Jugement dernier de Kantor peut évoquer l’isolement, voire le purgatoire sur terre. Mais notre interdividualité contient aussi des possibilités de conversion et de réconciliation que j’aborde en trois étapes. Premièrement, nous ne savons peut-être pas ce que nous désirons, mais nous désirons habituellement ce que ceux qui nous sont étroitement liés – nos modèles – désirent. Les autres nous font et ainsi nos jugements reflètent les leurs. Deuxièmement, l’autoréflexion garde les portes ouvertes à la conversion. Nous sommes capables de nous détacher des phénomènes extérieurs et d’atteindre un degré plus authentique de positionnement historique et moral de nos vies. Troisièmement, la natalité est porteuse de nouveaux départs. Les nouvelles générations sont liées au passé mais ne sont pas obligées de le répéter, ouvrant des possibilités de nouvelles significations.

Harald Wydra, Ph.D, Holden Fellow in Politics, St Catharine’s College, University of Cambridge. – Harald Wadra, Politics and the Sacred, Cambridge, University Press, 2015; Harald Wadra, Bjørn Thomassen (eds.), Handbook of Political Anthropology, Cheltenham, Edward Elgar, 2018.

 
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